7 greșeli care blochează creșterea unei afaceri

7 greșeli care blochează creșterea unei afaceri

În ultima perioada se discuta predominant de a rezista pe piață, de a supraviețui după pandemie. Însă, poate că afacerea ta nu se încadrează la nivelul de lupta pentru supraviețuire și chiar mai mult îți dorești să treci la următorul nivel sau vrei să te extinzi.

Am observat cele mai frecvente greșeli făcute de firme cu peste 3-4 ani de existența și peste 10 angajați.

1. Lipsa procedurilor de lucru, fluxurilor interne și automatizarea proceselor.

Avem impresia că dacă activitatea nu este foarte complexă și poate avem 4-5 produse sau servicii nu e necesar “să ne împiedicăm” în proceduri sau sisteme care să automatizeze (ce se poate automatize). De exemplu: trimiterea de remindere după 3 luni de la achiziția unui produs/serviciu). O firma de publicitate cu 8 angajați, a amânat 3 ani să facă procedura de lucru per client, crezând că au o echipa unită și munca lor e personalizată. La o analiză atentă, au observat scăderea cifrei de afaceri după plecarea fiecărui angajat , deoarece timpul în care cineva prelua sarcinile era foarte lung și se pierdeau informații importante

2. Lipsa evaluării activității prestate de fiecare angajat și feedbackul asupra colaborării.

Exemplu: Un antreprenor care deținea în ianuarie 2020, o școală privată cu 15 angajați, se declara mulțumit de rezultatele financiare, însă  considera ca și punct slab al afacerii 3 dintre angajați. Neavând o urgență financiară, nu a abordat problema, nu a luat măsuri. În perioada pandemiei, când avea nevoie de o strategie nouă și de angajați motivați, flexibili și creativi, a înțeles greșeala făcută cu 4 luni înainte.  Cum crezi că a fost afectată afacerea? 

3. Oferta de produse/ servicii nu ține cont de nevoile clientului, ci de dorințele antreprenorului. Nu de puține ori am auzit expresia “Am construit afacerea ca și cum EU aș fi clientul”  sau “ Dacă mie nu-mi place produsul, nu-l lansez, chiar dacă aduce venituri”.

De ce se întâmplă asta? Pentru că punem emoția și dorințele personale în “cârca afacerii”. Afacerea trebuie să satisfacă nevoile clientului care plătește. 

Tu oferi clientului ce are nevoie și ce e dispus să plătească? Cât de ușor vinzi?

4. Lipsa BUGETULUI lunar. Da, buget de venituri și cheltuieli. Cât de la curent ești cu cifrele reale din afacerea ta? Iei decizii după ce ai măsurat și verificat toate scenariile posibile, mai ales cele pesimiste, sau funcționezi impulsive

Afla mai multe despre BUGET

5. Îți asumi mai multe roluri în afacere, dar nu te plătești pentru asta. Uite un exemplu: un medic care are propria clinică (este asociat și administrator), dar îndeplinește și rolul de manager și de medic 3 zile pe săptămâna, cum ar trebui să fie plătit?

  • Din dividente, conform rezultatelor firmei
  • Ca salariat, pe funcția de manager
  • Ca medic, salariu sau procent din serviciile medicale prestate

Nu?

Oare ești atent la volumul și tipul responsabilităților tale? 

Efectul negativ este că vei avea o agendă cu peste 20 de task-uri zilnic și evident că nu le poți face față. În scurt timp devii frustrat, apoi mult prea stresat, îți dispare creativitatea și motivația... și începe declinul afacerii. 

Le poți duce pe toate la începutul afacerii, dar îi vei bloca creșterea și dezvoltarea dacă nu acționezi pragmatic, calculând și măsurând fiecare acțiune pe care o faci și impactul în afacere.

Vrei să crești afacerea? Ce nu lași să se schimbe? De ce îți e teamă să automatizezi mai mult?... cu siguranță automatizarea îți aduce mai mulți bani. 

Vezi detalii despre atelierul “Cum sa-ti diminuezi stresul zilnic?”.

Autor: Corina Stratulat. Trainer Rezist sa fiu Antreprenor?!